گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

دنیای مهندسی، دنیای پر رمز و رازی است. در گذشته شاهد آن بودیم که هر رشته مهندسی قصد داشت با ایجاد مرزهایی، گرایش هایی را پدید آورد که تخصصی تر به حوزه های مزبور پرداخته شود. ولی با گسترش دانش، نه تنها مرزهای درون رشته ای کمرنگ شد، بلکه مرزهای برون رشته ای نیز اهمیت خود را از دست داد. هم اکنون یک مهندس نمی تواند بگوید از آن جا که در رشته من به این موضوع پرداخته نشده است، من این زمینه کاری دارای این موضوع را نخواهم پذیرفت. بنابراین شاهد هستیم یک استاد ریاضی در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کند. استاد مکانیک، پروژه هایی در زمینه ابررایانه انجام می دهد و ... .بنده با وجود آن که در زمینه مهندسی مکانیک مطالعه داشته ام، ولی به دلیل اشتراکات فراوان مخصوصا در سال های ابتدایی، برای سایر رشته ها هم مطالعه این وبلاگ خالی از فایده نخواهد بود. از طرف دیگر با مطالعه تاریخ مهندسی می بینیم که سایر رشته های مهندسی از پهلوی این مادر بیرون آمده اند.

کتاب نیمه تخصصی

پنجشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۳، ۰۵:۵۶ ب.ظ

3- زندگی و کار من (my life and work):

این کتاب توسط هنری فورد نوشته است. این کتاب را نه می‌توان در رده‌بندی کتاب‌های عمومی درنظر گرفت نه در رده‌بندی کتاب‌های تخصصی. بنابراین عنوان نیمه تخصصی را برای آن استفاده کرده‌ام. هم‌اکنون در حال مطالعه ترجمه فارسی کتاب توسط خانم مهندس فرزانه جهادی و آقای دکتر ناصر نهضت هستم. نسخه انگلیسی کتاب نیز در منابع اینترنتی موجود است. 

در این کتاب به‌خوبی به دو عنصر مهم خلاقیت (ارائه ایده نوین) و پشتکار و سختکوشی پرداخته شده است. شاید اگر این فرد برنامه‌ای نداشت مثل پدرش به کار کشاورزی می‌پرداخت. کما اینکه پدرش از او چنین انتظاری داشته است و علاقه هنری را به ماشین‌آلات و مکانیک مورد نکوهش قرار می‌داده است. 

با خواندن این کتاب یک مهندس تازه کار می‌فهمد که یک شبه نمی‌توان اثری عظیم خلق کرد. لازم است تفکر کرد، منظم بود، خون دل خورد، از شکست‌ها نهراسید تا روزی برسد که پرچم فتح را برقله هدف بیافرازی. 



در این لینک می توانید نظرات سایر افرادی که این کتاب را مطالعه کرده اند، مشاهده کنید. در سایت goodreads.com پس از عضویت می توانید با مطالعه برگزیده ای از کتاب، متناسب بودن آن با علائق خود را دریابید و احیانا تصمیم به مطالعه کتاب بگیرید.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی