گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

دنیای مهندسی، دنیای پر رمز و رازی است. در گذشته شاهد آن بودیم که هر رشته مهندسی قصد داشت با ایجاد مرزهایی، گرایش هایی را پدید آورد که تخصصی تر به حوزه های مزبور پرداخته شود. ولی با گسترش دانش، نه تنها مرزهای درون رشته ای کمرنگ شد، بلکه مرزهای برون رشته ای نیز اهمیت خود را از دست داد. هم اکنون یک مهندس نمی تواند بگوید از آن جا که در رشته من به این موضوع پرداخته نشده است، من این زمینه کاری دارای این موضوع را نخواهم پذیرفت. بنابراین شاهد هستیم یک استاد ریاضی در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کند. استاد مکانیک، پروژه هایی در زمینه ابررایانه انجام می دهد و ... .بنده با وجود آن که در زمینه مهندسی مکانیک مطالعه داشته ام، ولی به دلیل اشتراکات فراوان مخصوصا در سال های ابتدایی، برای سایر رشته ها هم مطالعه این وبلاگ خالی از فایده نخواهد بود. از طرف دیگر با مطالعه تاریخ مهندسی می بینیم که سایر رشته های مهندسی از پهلوی این مادر بیرون آمده اند.

اخیرا براساس پیشرفت‌های انجام شده در زمینه بهبود خواص چسب، طراحان درصدد کاربرد بیش از پیش فناوری اتصال چسبی در صنایع مختلفی همچون هوافضا و خودروسازی هستند. ویژگی‌های مطلوبی چون توزیع تنش در سطح گسترده، خاصیت آب‌بندی، کاهش وزن و افزایش بازده اتصال باعث گسترش کاربرد اتصالات چسبی در دهه اخیر گردیده است. با استفاده از اصول طراحی آزمایش، سه عامل نوع چسب، طول هم‌پوشانی و نسبت مقاومت خمشی به‌صورت تجربی در دو سطح مورد ارزیابی قرار گرفتند. رفتار اتصالات چسبی شامل نمودار نیرو-جابه‌جایی، بیشینه استحکام قابل تحمل و نقطه شکست در 8 آزمایش تحت بارگذاری کششی-برشی بررسی شده است. پس از آن با استفاده از تحلیل واریانس، صحت نتایج آزمایش با استفاده از نمودار مانده‌ها بررسی و تایید شد. اثر تقابلی چسب و طول هم‌پوشانی بیانگر آن است که با افزایش طول هم‌پوشانی نمی‌توان میزان افزایش نیروی بیشینه را پیش‌بینی کرد. به‌دلیل حساسیت بالای چسب لازم است تمهیدات ویژه‌ای برای کار با آن و چسباندن نمونه‌ها فلزی و کامپوزیتی لحاظ شود. در بخش تحلیل عددی، ابتدا مدل اجزا محدود اتصال چسبی فلز-فلز با استفاده از نتایج تجربی صحه‌گذاری شد. سپس با استفاده از این مدل، اتصالات چسبی فلز-کامپوزیت در نرم‌افزار آباکوس به کمک روش مدل‌سازی ناحیه چسبی، مورد تحلیل قرار گرفت. براین اساس معیارهای آسیب مناسب برای هر نوع چسب بررسی و انتخاب شد. 



نظرات  (۳۴)

۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۳۱ علیرضا اطمینانی

آقای مهندس صادق زاده

با سلام

پروژه بنده مدلسازی موج لمب در یک اتصال چسبی است.میخواستم بدونم واسه مدل کردن یک لایه چسب با ضخامت خیلی کم (در حد میکرون) در نرم افزار آباکوس فایل کمکی دارید؟

ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

پاسخ:
باسلام
بنده چسب را به دوصورت المان چسبی (Cohesive Element) و چسب سطحی (Cohesive Surface) مدل کرده ام.
دراولین فرصت یه مدل از آباکوس براتون میفرستم.
پیروز و پایدار باشید
۳۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۲۸ علیرضا اطمینانی
با سپاس از پاسخ دهی
آیا در مدلسازی به هر کدو از دو روشی که گفتید، خروجی هابا هم متفاوت میباشند.؟
پاسخ:
نه، نتایج با درصد قابل قبولی به هم نزدیک هستند.
۱۱ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۱۷ سیروس یوسفی
با سلام و عرض خسته نباشید اینجانب سیروس یوسفی هستم و در رابطه با frp کار می کنم و نیاز به مدل سازی چسب دارم . در صورت امکان راهنمایی فرموده و یه فایلی هم اگه بتونین برام بدین ممنون خواهم شد .مثلا یه صفحه فولادی که روش قرار هست یه frp با چسب اتصال پیدا کنه .یا دو صفحه فولادی که قراره با چسب به هم اتصال پیدا کنه. با تشکر فراوان. 
با عرض سلام, ببخشید شما جزوه ی کتابی مطلبی در مورد چسب ها دارید؟ اصلا برای مدلسازی چسب و متریال آن به چه پارامترهایی نیاز هست؟ مدل آباکوسی در مورد چسب دارید؟
در صورت امکان راهنمایی فرمایید. باتشکر
پاسخ:
درود
1- Integrated design and manufacture using fibre-reinforced polymeric composites
2- Composite joints and connections
3- Design and manufacture of composite structures
اینها تقریبا کتابهای مرجع تو این زمینه هستند که راحت میشه از libgen دانلود کرد.
مدل من مدل نسبتا ساده ایه که از cohesive element استفاده کردم.
مدل های قوی در این زمینه با استفاده از subroutine انجام شده که قطعا زحمت زیادی داره.
تو این زمینه این کار هم که به کار من نزدیک است را به شما معرفی می کنم. (Analysis and Design of Composite‐to‐Metal 
Adhesively Bonded Joints، نوشته Konstantinos N. Anyfantis) 
این فرد از همین پروژه دکترای خودش تقریبا 4 تا مقاله ISI استخراج کرده است.
پیروز و پایدار باشید
با سلام. ببخشید کار من در رابطه با شکل دهی تدریجی دو ورق فلزی هستش که با چسب بهم چسبانده شدند.برای مدلسازی چسب وقتی از المان سالید استفاده میکنم شبیه سازیم خیلی خیلی طولانی میشد. واسه همین طبق یه فیلم اموزشی که از یوتیوب دانلود کردم که برایه کامپوزیت بود با offset mesh یک لایه ایجاد کردم و خواص چسب رو به اون دادم. اما بازم فرآیند حل طولانی هست در حد یک هفته که البته خیلی بهتر از قبلی شده. سوالی که داشتم اینه که آیا شما روش دیگه ای رو هم برایه مدلسازی چسب میدونید.اگه فایل اموزشی در اختیارم قرار بدین خیلی ممنون میشم.
پاسخ:
درود
کاری که من برای شبیه سازی انجام دادم این بود که یه جسم به ضخامت چسب مثلا نیم میلیمتر تعریف میکردم و دقیقا خواص چسب و المان چسب را روی اون تعریف می کردم.
ولی سوالی که اینجا مطرحه اینه واقعا خروجی چنین مساله ای قرار چی باشه. به نظر من اگر یه چسب با استحکام فلز پایه استفاده بشه کار تمومه و دیگه نیازی به تعریف پروژه نیست. این را از این منظر میگم که در زمینه شکل دهی تدریجی برای اشکال دلخواه (نه اینکه شکل هندسی منظمی داشته باشند) کار کردم و همچنین از کاربردی نبودن پروژه خودم هم آسیب خوردم.

۱۱ آبان ۹۵ ، ۱۴:۰۵ احمدرضا خانی
با سلام 
خواستم بپرسم که اگه فایل مدل سازی تیر بتنی با ورق frp دارین یا فیلم اموزش مدل سازی برای من بفرستین خیلی ممنون
پاسخ:
درود
یک فایل آشنایی با این مواد که از دوستم دریافت کردم برای شما ارسال شد.
پیروز و پایدار باشید

سلام آقای مهندس
پایان نامه من در رابطه با frp هست که باید با چسب به بتن چسبونده بشه آقای مهندس خواهش میکنم لطفا در این زمینه کمکم کنید میخام بدونم که مشخصات چسبو چطور وارد آباکوس میکنن لطفا کمکم کنین
پاسخ:
درود
این کامنت شما را مدتی پیش خوندم و متوجه شدم شما در زمینه مهندسی عمران فعالیت می کنید.
تقریبا دوسال پیش در یک کنفرانس کامپوزیت در دانشگاه علم و صنعت (زیرنظر دکتر شکریه) شرکت کردم و آنجا یکی از دوستانم را دیدم که در بحث کامپوزیت بتنی فعالیت میکنه. درنتیجه ازش خواهش کردم برام یه فایل روش شبیه سازی به صورت خلاصه بفرسته که برای شما فوروارد کردم.
پیروز و پایدار باشید
با سلام پروژه بنده در زمینه مدلسازی همزمان رشد ترک و شکست در ناحیه چسبی اتصال کامپوزیت به فلزه آیا امکانش هست فایل آباکوس برای من ارسال کنید تا کمی با فرایند مدلسازی در این زمینه بیشتر آشنا بشم
بسیار ممنونم
پاسخ:
سلام
اینقدر که یادم هست روند مدلسازی اتصال چسبی برای بررسی رشد ترک و شکست متفاوت بود. ولی درهر صورت مدل آباکوس برای شبیه سازی المان چسبی را برای شما ارسال کردم.
پایدار باشید
با سلام و خسته نباشی.دوست عزیز من یه پروژه دارم انجام می دم که بحث مدل سازی عددی چسبندگی ورق cfrp بر روی سطح بتن هستش..متاسفانه برای معرفی مشخصات چسب اپوکسی در آباکوس مشکل پیدا کردم..اگر زحمتی نیست یه پروژه ای با این محتویات اگر دارین برام بفرستین ممنونتون میشم
با سلام.
بنده میخواهم تنش برشی بین الیاف و رزین تو کامپوزیت رو به وسیله push out test مدل کنم، به المان چسبی (Cohesive Element) آشنایی ندارم. اگه فیلم آموزشی ای در این زمینه (Cohesive Element) دارید ممنون میشم واسم ارسال کنید.
با تشکر
سلام ینده میخوام یه صفحه کامپوزیتی رو تحت برخورد با سرعت بالا بررسی کنم المان هام رو کانتینیم شل میگیرم اما برای دیدن اسیب در جهت ضخامت سابروتین یا المان چسبنده نمیخوام استفاده کنم راه دیگه ای هست؟
بین دو  لایه اینتراکشن رو چی باید تعریف کنم ؟ 
پاسخ:
سلام
چنین موضوعی را بنده کار نکردم.
با سلام 
بنده هم برا مدل سازی cfrp  و  چسب و فولاد نیاز به کمک دارم در صورت امکان فایلی برای کمک بفرستید ممنون 
با سلام
من میخوام دو ورق steel 304 رو که بین اونها یه لایه 0.2 mm چسب هست و اونها رو به هم میچسبونه رو تو آباکوس مدل کنم
ممنون میشم کمکم کنین
در رابطه با frp هست که باید با چسب به بتن چسبونده بشه آقای مهندس خواهش میکنم لطفا در این زمینه کمکم کنید میخام بدونم که مشخصات چسبو چطور وارد آباکوس میکنن لطفا کمکم کنین

من میخواهم که پراپرتیس متیریل چسب ایپوکسی را وارد اباکوس کنم 

تشکر از همکاری تان لطفا اگر میشه کمکم کنید 

mir.1648@gmail.com 

IF anay one have the model for epoxy cohesive in abaqus please share with me  !!

Thanks İran 

Mir from Turkey 
پاسخ:
بنده در این زمینه اصلا کار نکردم. 
برای وارد کردن دقیق مشخصات چسب و مدلسازی اون باید subroutine کار بشه که نسبتا کار زمانبری است.

سلام خسته نباشید. ببخشید در رابطه با  مدل سازی موج لمب در نرم افزار اباکوس مدلی دارید؟

پاسخ:
سلام
در این زمینه کار نکردم.
با سلام و عرض ادب 
اگر ممکن هست فایل اتصال چسبی رو برای من هم بفرستید من مدت 3 ماهه که دارم روی این فیلد کار میکنم ولی به نتایج دقیقی نمیرسم.
در ضمن اگر کس رو هم میشناسید که اتصال چسبی در کامپوزیت کار کرده معرفی کنید لطفا
بازم ممنون
سلام
من درباره‌ی سیستم‌های پیوند کامپوزیت و فلز تحقیق می‌کنم.
خواستم بپرسم چگونه و با چه مبلغی میتون نتایج پروژه شما رو ببینم؟
پاسخ:
سلام
من فصل اول پروژه را برای شما ارسال میکنم.
موفق باشید

با سلام و خسته نباشید
بنده یک مدل اتصال چسب دارم که دو تا کامپوزیت را که به صورت single lap هستند با استفاده از چسب به هم اتصال داده ام و به صورت محوری بار وارد کرده ام.چسب هم به قطعات tie کردم. ولی نمیدانم چرا در نهایت در خروجی CQUAD را به من نشان نمیدهد؟ در ضمن مش بندی هم درست می باشد.
اگر زحمتی نیست کمکم کنید.
باتشکر
سلام مهندس
موضوع پایان نامه ی من مدلسازی یه دال بتنی به همراه ورق frp هست که باید چسب بین ورق frp و بتن رو مدل کنم
لطفا منو راهنمایی کن تو اباکوس چجوری باید خصوصیات چسب رو وارد کنم و اینکه اگه چند لایه ورق frp داشتبه باشم و بین همه ی اونها چسب باشه چجوری باید انجام بدم
ممنون از پاسخگویی
پاسخ:
سلام مهندس جان،
متاسفانه در اون زمینه مخصوصا بتن هیچ اطلاعاتی ندارم.
بازم اگه فکر میکنی کاری از دستم ساخته است، در خدمتم.

پیروز و پایدار باشین

سلام
مهندس من رو شبیه سازی اتصال تک لبه کار میکنم، هر چی شبیه سازی میکنم یا چسب کش میاد یا مش دچار مشکل میشه... هر کاری میکنم نمیشه اتصال رو درست شبیه سازی کرد... شما میتونین کمکی کنین؟
پاسخ:
سلام
مدل آباکوسی که خودم روش کار میکردم را براتون ارسال میکنم.

درود
این کامنت شما را مدتی پیش خوندم و متوجه شدم شما در زمینه مهندسی عمران فعالیت می کنید.
تقریبا دوسال پیش در یک کنفرانس کامپوزیت در دانشگاه علم و صنعت (زیرنظر دکتر شکریه) شرکت کردم و آنجا یکی از دوستانم را دیدم که در بحث کامپوزیت بتنی فعالیت میکنه. درنتیجه ازش خواهش کردم برام یه فایل روش شبیه سازی به صورت خلاصه بفرسته که برای شما فوروارد کردم.

مهندس جان با سلام امکانش هست همین فایل شبیه سازی رو برای بنده نیز ارسال کنین ممنون میشم
پاسخ:
سلام 
ارسال شد.
با سلام،بنده در زمینه کاشت میلگرد در بتن کار می کنم.من تمامی روش های مربوطه رو انجام دادم. اما در زمینه مدلسازی چسب به دلیل هندسه مدلم نتونستم به بهترین راه حل در مش بندی برسم و خواص چسب پیدا کنم.البته از مدلم در ازمایشگاه نمونه واقعی دارم.ممنون میشم در مدلسازی چسب و تهیه خواص آن فایلی در اختیار بنده قرار دهید؟

پاسخ:
سلام
بخشی از پایان نامه مربوط به مدلسازی چسب را برایتان ارسال میکنم.
۱۰ اسفند ۹۶ ، ۲۱:۰۱ امین احتشامی
سلام لطفا اگر اطلاعاتی در مورد مدل کردن frp وچسپ آن در آباکوس دارید برای حقیر بفرستید ممنون
پاسخ:
سلام
خلاصه ای از قسمت های مفیدی که جمع آوری کردم برایتان ارسال میکنم.

۲۵ اسفند ۹۶ ، ۱۶:۲۴ مارال ناظمی
سلام جناب مهندس پروژه من درباره، ضربه گیر هیبریدی هست که باید فلز و کامپوزیت رو با چشب بهم متصل کنم در این زمینه میشه بهم کمک کنین؟ بی نهایت ممنون
 
پاسخ:
سلام
زمینه کاری جالب و کاربردی به نظر می رسد.
اگر بفرمایید چه کمکی از دستم برمیاد، درخدمتتون خواهم بود.
پیروز و پایدار باشین.
سلام - در رابطه با اتصال چسبی یا پرچی یا ترکیبی از این دو، اگر فایل اموزشی برام ارسال کنید ممنون میشم.
پاسخ:
سلام
دوتا فایل آموشی اتصال چسبی دارم که از یوتیوب دانلود کردم.
این عبارت را سرچ کنین میاره: Adhesive bonded joints
۲۵ مهر ۹۹ ، ۱۳:۰۳ احمدقاسمی

امکانش هست مدلسازی چسب رو برای من هم ارسال کنید

میخواستم بدونم اثردما روی خواص چسب رو چطورمیشه بررسی کرد

پاسخ:
بله، فقط من روی فلز و کامپوزیت کار کردم که داستان متفاوتی نسبت به بتن داره. ولی ایمیل را بگو تا برات مدل آباکوس که کار کردم را بفرستم.

باسلام. من در زمینه خستگی در کاشت میلگرد بتن کار میکنم و یک سری مشکلات ریزی دارم. اگر مدل و یا خلاصه مفیدی در مورد خستگی یا کاشت میلگرد داشتید ممنون میشم برای من ارسال کنید. ممنون

پاسخ:
سلام
نه متاسفانه. زمینه مطالعاتی شما بیشتر مربوط به مهندسی عمران هست که بنده کار نکردم. 

سلام مهندس 

شما فایل اموزشی در خصوص تحلیل منطقه چسبی بین دو المان الومنیوم و کامپوزیت دارید

سلام
بنده در یه بخش از پایان نامه باید اتصال دو تا سلول کامپوزیتی تقویت شده با الیاف کربن رو مدلسازی کنم که با چسب به هم وصل شده اند..امکانش هست شبیه سازی اتصال کامپوزیت با چسب رو برای بنده هم ارسال کنید؟

سلام مهندس

بنده برای انجام پروژهای نیاز دارم در نرمافزار آباکوس دو قطعه فلزی و پلیمری را به هم اتصال بدهم طوری که تنش برشی نشخصی را تحمل کرده و بیشتر از آن از هم حدا شوند،به نظرم باید خواص چسب را در نرن افزار تعریف کرده و دو قطعه را به هم متصل کنم

امکان داره فیلم یا مقاله ای که به بنده کمک میکنه را برام بفرستید ممنون از لطفتون

پاسخ:
با سرچ عباراتی مانند adhesive bonded joints در یوتیوب ویدئوهای شبیه سازی مفیدی در این زمینه می توانید پیدا کنید.

سلام مهندس

بنده برای انجام پروژهای نیاز دارم در نرمافزار آباکوس دو قطعه فلزی و پلیمری را به هم اتصال بدهم طوری که تنش برشی نشخصی را تحمل کرده و بیشتر از آن از هم حدا شوند،به نظرم باید خواص چسب را در نرن افزار تعریف کرده و دو قطعه را به هم متصل کنم

امکان داره فیلم یا مقاله ای که به بنده کمک میکنه را برام بفرستید ممنون از لطفتون

سلام و عرض ادب

ممنون از اینکه با صبر و حوصله پاسخ دوستان را می دهید. جسارتا بنده هم مدلی شبیه مدل شما را خواستم مدل سازی کنم. امکان داره برای بنده هم ارسال بفرمایید تا با روندش آشنا بشم؟ متشکرم

پاسخ:
باسلام و احترام

مدل آباکوس، با توجه به قدیمی بودن نسخه چند تن از دوستان دیگر نیز امکان استفاده نداشتند.
روند شبیه سازی برای ایمیل شما ارسال شد.

با عرض سلام

من در زمینه رول فرمینگ چند لایه پروژه ای دارم انجام میدم، که مدل کردن اتصال چسب بین لایه های فلزی و پلیمری اطلاعاتی میخاستم ممنون میشم فایل آموزشی و اگر اطلاعاتی دارید در اختیار من بزارید.

تشکر

با عرض سلام

من در زمینه رول فرمینگ چند لایه پروژه ای انجام میدم ، که مدل کردن اتصال چسبی بین لایه های فلزی و پلیمری اطلاعاتی میخاستم ، ممنون میشم فایل آموزشی و اطلاعاتی اگر در این زمینه دارید در اختیار من بزارید.

تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی