گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

دنیای مهندسی، دنیای پر رمز و رازی است. در گذشته شاهد آن بودیم که هر رشته مهندسی قصد داشت با ایجاد مرزهایی، گرایش هایی را پدید آورد که تخصصی تر به حوزه های مزبور پرداخته شود. ولی با گسترش دانش، نه تنها مرزهای درون رشته ای کمرنگ شد، بلکه مرزهای برون رشته ای نیز اهمیت خود را از دست داد. هم اکنون یک مهندس نمی تواند بگوید از آن جا که در رشته من به این موضوع پرداخته نشده است، من این زمینه کاری دارای این موضوع را نخواهم پذیرفت. بنابراین شاهد هستیم یک استاد ریاضی در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کند. استاد مکانیک، پروژه هایی در زمینه ابررایانه انجام می دهد و ... .بنده با وجود آن که در زمینه مهندسی مکانیک مطالعه داشته ام، ولی به دلیل اشتراکات فراوان مخصوصا در سال های ابتدایی، برای سایر رشته ها هم مطالعه این وبلاگ خالی از فایده نخواهد بود. از طرف دیگر با مطالعه تاریخ مهندسی می بینیم که سایر رشته های مهندسی از پهلوی این مادر بیرون آمده اند.

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

پیش نوشت: داستان جالبی از یکی از دوستان شنیدم گفتم شاید برای شما هم مفید باشد. ایشان می گفت دوستم هیچ گاه سر کلاس حاضر نمی شد. می گفت این استادا وقتم را می گیرند و فقط مطالب جزوه را روی تخته کپی می کنند. انصافا این حرف برای اغلب استادای امروز درسته. می گفت در عوض می رفت روی نرم افزارها کار می کرد. برای همین هم در حین تحصیل کار می کرد و هم پس از تحصیل تونست کارمناسبی برای خودش دست و پا کنه.

امروزه به دلیل طراحی های پیچیده، محاسبات تحلیلی و دستی جوابگو نیست و لازم است از نرم افزارها در فرآیند طراحی، تحلیل و ساخت استفاده شود. این می شود که نرم افزارهای طراحی به کمک کامپیوتر یا CAD مطرح می شوند. به نظرم باتوجه به آگاهی خودتون و توضیحات ارائه شده لازم نیست بیشتر در مورد ضرورت یادگیری نرم افزارهای مرتبط با رشته و گرایشتون صحبت کنم. ولی روش یادگیری و زمان آن.
در حقیقت دانشجویان سال اول رشته های مهندسی در حقیقت درحال پاس کردن دروس علوم پایه و یکی دو درس مهندسی مثل استاتیک و نقشه کشی هستند. به نظر من پس از ترم دو و در بازه سه ماهه تابستان می توان یادگیری نرم افزار را شروع کرد.
در زمینه مهندسی مکانیک که تخصص خودم هست میتونم بگم بهتره ابتدا با یادگیری یه نرم افزار CAD آغاز بشه. خوب همونطور که میدونید شامل نرم افزارهای Catia ، SolidWorks ، Pro/Engineer و Inventor میشه. توی دانشگاهها معمولا کتیا یا سالیدورکس را بهش اقبال نشون دادند. من خودم تاحالا کسی را ندیدم پروانجنیر کار کرده باشه درعین حال که شنیدم هر سه زمینه طراحی، تحلیل و ساختش خیلی قویه. اما اگر نظر من را بخواهید بپرسید میگم با سالید شروع کنید. سالید نرم افزار خوش دستیه. در عین حال برای کارهای ما خیلی خوب جواب میده. لازم به ذکره که توی زمینه تحلیل و ساخت هم میتونید از این نرم افزار کمک بگیرید.
و اما پیشنهاد اصلی من به دانشجویان مهندسی مکانیک. سعی کنید هر درسی میخونید با استفاده از نرم افزار هم اون درس را یاد بگیرید. فرضا داری شما بحث قاب توی استاتیک را میخونید. بعد بیا و در سالیدورکس مدل کن. بارگذاری را اعمال کن و سعی کن همون جوابی را که با استفاده حل معادلات تعادل بهش رسیدی را با استفاده از شبیه سازی بهش برسی. 
فرض کن میری دینامیک بخونی. مطمئنا یه جاهایی واقعا درکش سخت میشه. ببین چه جوری میتونی اون مساله را با استفاده از نرم افزار بررسی کنی (البته شاید برای دینامیک نرم افزار CAD جوابگو نباشه و نرم افزار ADAMS f بهتر باشه). قطعا این روند اگر پی گرفته شود حتی اگه نرم افزار جدیدی بخوای یاد بگیری ترسی نداری. چون روی پای خودت یاد گرفتی. دو اینکه مهندسی یعنی همین. یعنی این که فردا بتونی یه مساله و مشکلی را مدل کنی و براش جواب ارائه بدی.

در ضمن دوستان توجه داشته باشند که لازم نیست همه نرم افزارها را بلد باشند. کافیه دوسه تا نرم افزار را به طور اصولی یاد بگیرند. در زمینه یادگیری اول Help نرم افزار دوم کتاب آموزشی مناسب و سوم ویدئوهایی که به وفور یافت می شود.


۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۱۵:۰۸
عماد صادق زاده