گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

دنیای مهندسی، دنیای پر رمز و رازی است. در گذشته شاهد آن بودیم که هر رشته مهندسی قصد داشت با ایجاد مرزهایی، گرایش هایی را پدید آورد که تخصصی تر به حوزه های مزبور پرداخته شود. ولی با گسترش دانش، نه تنها مرزهای درون رشته ای کمرنگ شد، بلکه مرزهای برون رشته ای نیز اهمیت خود را از دست داد. هم اکنون یک مهندس نمی تواند بگوید از آن جا که در رشته من به این موضوع پرداخته نشده است، من این زمینه کاری دارای این موضوع را نخواهم پذیرفت. بنابراین شاهد هستیم یک استاد ریاضی در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کند. استاد مکانیک، پروژه هایی در زمینه ابررایانه انجام می دهد و ... .بنده با وجود آن که در زمینه مهندسی مکانیک مطالعه داشته ام، ولی به دلیل اشتراکات فراوان مخصوصا در سال های ابتدایی، برای سایر رشته ها هم مطالعه این وبلاگ خالی از فایده نخواهد بود. از طرف دیگر با مطالعه تاریخ مهندسی می بینیم که سایر رشته های مهندسی از پهلوی این مادر بیرون آمده اند.

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

در ادامه پست قبلی، در این جا سعی می کنم امکانات و قابلیت های منحصربه فرد نرم افزار solidworks را بیان کنم.

یکی از قسمت های جالب این نرم افزار بخش solidworks-Electrical هست. قطعا اگر وارد فاز استفاده حرفه ای از این نرم افزار شوید، حداقل موردی پیش خواهد آمد که مجموعه شما دارای قسمت های برقی نیز هست. به عنوان مثال یک دستگاه قیچی، اره برقی و ... دارای یک موتور برق و تابلو و سیم کشی های مربوط به آن خواهند بود. این جاست که کارایی بخش گفته شده خود را نشان خواهد داد. یکپارچگی این قسمت و عدم نیاز به بردن مدل به محیط دیگر از محاسن این نرم افزار است. حالا شما می خواهید مکان موتور را مشخص کتید یا سیم کشی ها را به گونه ای انجام دهید که حداقل تداخل به وجود آید و یا حداقل طول سیم استفاده شود. همه آن ها را می توان در این جا با اختصاص مناسب طول و نوع سیم با توجه به استانداردی که وجو دارد مشخص کرد. خروجی طراحی دقیق این قسمت، نقشه دوبعدی شامل سیم ها خواهد بود که مشخص می کند چه سیمی (و چه رنگی) به چه طولی باید خریداری گردد. پس از آن با ارائه نقشه دوبعدی برای سازنده این امکان را فراهم می کند که بداند هرسیم از کجا شروع شده و به کجا ختم می گردد. هم چنین المان های واقعی چون گیره و وارنیش را هم می توان در این جا مدل کرد. برای این قسمت خیلی بیشتر می توانم بحث کنم چون مشکلات آن عدم استفاده از این بخش را لمس کرده ام.

از دیگر امکانات جالب نرم افزار، ارائه پیکربندی های مختلف برای یک قطعه است. این کار به دو روش امکان پذیر می شود. یکی این که از طریق جدول طراحی (Design Table) مقادیر مختلف اندازه های یک قطعه برای پیکربندی های مختلف مشخص گردد. روش دیگر با استفاده از ایجاد یک پیکربندی جدید و اضافه یا کم کردن نمایه های قطعه میسر می شود. بدین ترتیب تنها با یک کلیک شما قادر هستید سایزهای مختلف یک شیر آب را در یک فایل داشته باشید.

حال شما قطعه ای طراحی کرده اید. می خواهید ببینید آیا کارکرد مناسبی دارد. این کار با بخش تحلیل نرم افزار میسر می گردد. به عنوان مثال شما یک کیس (جعبه) برای سیستم انتقال قدرت طراحی کرده اید. قادرید با اعمال بارهای دینامیکی (ضربه ای)، استاتیکی و ... وضعیت تنش و کرنش مجموعه را مشاهده کنید. به دلیل کاربری آسان نرم افزار، این کار در حداقل زمان با دقت قابل قبول ارائه می گردد.

یکی از مسائلی که لازم است به آن توجه ویژه ای داشته باشیم بحث ارائه مناسب محصول به منظور یافتن بازار برای فروش است. به همین دلیل باید قطعه طراحی شده در رنگ بندی مناسب و تاحد امکان واقعی جلوه داده شود. این کار با استفاده از Rendering نرم افزار امکان پذیر می شود. نورپردازی با شدت مناسب و در جهات گوناگون، استفاده از پس زمینه های متنوع و پوشش و رنگ های متفاوت سطح، امکان ارائه تصاویری با کیفیت مطلوب را فراهم می کند.


پی نوشت: به دلیل جلوگیری از اطاله کلام، سعی کردم مطالب را خلاصه بیان کنم. درصورتی که برایتان سوالی مطرح بود و نیاز به توضیحات بیشتری وجود داشت، در قسمت نظرات سوال خود را مطرح فرمایید یا با ایمیل e_sadeq(at) yahoo.com مکاتبه فرمایید.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۵۰
عماد صادق زاده
کتاب 5000 سال مهندسی ایرانی که به همت دکتر فرزین رضاییان تالیف شده است در سال گذشته و به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران رونمایی شد. شایان ذکر است نهادهای گوناگونی همچون دانشگاه تهران، کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی حمایت از این اثر را به عهده گرفته اند.
این کتاب به زیبایی هرچه تمام تر به بررسی آثار باشکوه ایرانی از 3200 قبل از میلاد تا 1800 پس از میلاد پرداخته است تا پرده از رازهای نهفته این دستاوردهای مهندسی - که بعضا دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است - بردارد و عظمت ایران را به ایرانی یادآوری کند. این کتاب فاخر در چهار بخش اصلی آب، باد، خاک و آتش تقسیم بندی شده است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۴۳
عماد صادق زاده

در این پست قصد دارم مبحث جدیدی تحت عنوان نرم افزار را آغاز کنم. اهمیت آگاهی از نرم افزارهای مهندسی بر هیچ کس پوشیده نیست. ولی در این میان ممکن است سوال شود که از میان خیل عظیم نرم افزارهای موجود در یک زمینه کدام را انتخاب کنم. یا این که تاکنون نیاز خاصی به نرم افزارها نداشته ام و ممکن است در آینده هم با آن کار نکنم و فقط وقت و هزینه ای تلف شود. یا این که بهترین روش یادگیری نرم افزار چیست و از این دست سوال ها که بنده خود شاهد بودم حتی یک دانشجوی ارشد و قدیم ترها فارغ التحصیل ارشد با آن دست و پنجه نرم می کند.

اول لازم می بینم که مقدمه ای درمورد این که از چه دیدگاهی باید به این نرم افزارها نگاه شود، بگویم. درحدود پنجاه سال پیش و قبل از کاربرد گسترده رایانه ها، مهندسان هم چنان دستگاه طراحی می کردند، خط تولید راه اندازی می کردند، بارهای وارد بر یک سازه را تحلیل و بررسی می کردند. نمونه های زیادی می توان نام برد. از برج ایفل در فرانسه تا عمارت عالی قاپو یا مسجد شیخ لطف الله در ایران و ... . در حقیقت مهندسان آن زمان پیش از آن که مهندس باشند، عاشق بودند. عاشق طراحی و نوآوری. ( ناخودآگاه به یاد فیلم فاخر The imitation game افتادم) پس تمام مراحل از شکل گیری ایده، طراحی، تحلیل تا اجرا و ساخت همه توسط ذهن خلاق مهندسان انجام شده و بر روی کاغذ پیاده می شد. با پیچیده تر شدن سازه ها و دسترس بودن وسیله ای به نام رایانه که قادر بود کارهای تکراری را خیلی خوب انجام دهد، ایده استفاده از رایانه به عنوان همکار طراح مطرح شد. به همین دلیل گفته می شود CAD یعنی Computer Aided Design یا طراحی به کمک رایانه. بنابراین دانش و مهارتی باید وجود داشته باشد تا این ابزار کارآیی خود را اثبات کند. نکته دیگری که لازم است به آن توجه ویژه ای داشت آن است که آن دانش مهندسی کسب شده (مثلا در طول 4 سال کارشناسی) با آموختن مناسب نرم افزارهای مرتبط بروز پیدا می کند. این مساله ای است که در بعضی دانشگاه ها که سخت گیری بیشتری روی تئوری می شود دانشجوها با آن درگیرند. این می شود که دانشجو تسلط خوبی بر دروس مقاومت مصالح و طراحی اجزا دارد ولی قادر نیست یک قطعه ساده را طبق استاندارد طراحی و نقشه های ساخت آن را ارائه کند.

در این بخش مایلم یکی از نرم افزارهای طراحی به نام Solidworks را معرفی کنم. نرم افزارهای طراحی زیادی مانند Catia, Pro/Engineer, Inventor, NX پیشنهاد می شود. ولی در این بین به دلیل کاربری آسان (user friendly) و قابلیت بالا در موسسات آموزشی و دانشگاه های ایران با اقبال خوبی مواجه شده است. این نرم افزار براساس طراحی مهندسی ارائه شده است ولی سایر بخش های CAE و CAM را هم در حد قابل قبولی داراست. از ویژگی های جالب توجه آن گرافیک بالای نرم افزار است که امکان ارائه تصاویر با کیفیت از قطعه یا محصول نهایی با انواع و اقسام رنگ پردازی و پس زمینه فراهم می آورد. به همین دلیل متخصصان رشته طراحی صنعتی نیز از این نرم افزار بهره می برند. در پست های بعدی تلاش می شود جزییات بیشتری از این نرم افزار ارائه گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۴ ، ۱۸:۵۲
عماد صادق زاده

در خاطرم هست دوران پشت کنکور فکر می کردم برم اونطرف دیوار (قبولی) دیگه برنامه دیگری پیش رو خواهم داشت. درعین حال خود این کنکور را هم برامون غولی کرده بودند که فقط شکست اون مساله بود. کسی زیاد در مورد آینده و کارهایی که لازم هست اونطرف انجام بشه صحبتی نمی کرد. بعد هم که قبول شدیم فکر کردیم کار خیلی بزرگی کردیم و حالا باید افراد حقیقی و حقوقی(!!!) بیاند و حسابی ازمون تقدیر کنند. در این پست هم درمورد دوران ورود به دانشگاه توضیحاتی دادم. همین قضیه یک تفاوت عمده بچه های دانشگاه آزاد و دولتی را مشخص می کند. دولتی ها مشابه اون چیزی است که گفتم. این درحالی است که بچه های دانشگاه آزاد سعی دارند که جبران مافات کنند. یعنی پیش خودشون می گند که خوب ما نتونستیم خیلی خوب در کنکور ظاهر بشیم و خودمون را نشون بدیم، عوضش حالا جبران می کنیم. 

قطعا این قضیه فراگیر نیست ولی گروه بزرگی از بچه ها را در برمی گیرد. این میشه که بچه های دانشگاه آزاد دور هم جمع میشن و یه کسب و کاری را راه میندازن. یا در زمینه درس و بحث قوی کار می کنند که بتونند مقطع بعدی جبران کنند. بعد نهایتا می بینی که با وجود اساتید و امکانات و جو به نسبت بهتر، فارغ التحصیل دولتی در کار پیدا کردن دچار مشکل هست. یا نمی تونه خیلی خوب در کار گروهی ظاهر بشه. این یعنی هدف دانشگاه که تربیت نیروی متخصص بوده برآورده نشده است.

این مطالب مقدمه ای گفته شد که بگم ای دانشجوی عزیز، از همین الان بدون که یکی از مهم ترین اهدافت باید شناسایی بازار کار و نهایتا راه اندازی یک کسب و کار مناسب باشد. این به تو دید می ده که با کدوم استاد کار کنی، چه درس هایی بگیری (کارگاهی، آزمایشگاهی و تئوری) و پروژه ات در چه زمینه ای باشه. نمونه موفقش میشه شرکت پارسا پلیمر شریف.

متاسفانه خیلی از ماها نشستیم که یکی یه شرکتی بزنه و بعد هم ما استخدام بشیم. بعد هم هزار غرولند که حقوقش کمه، کارهای روتینه، از تخصص من استفاده نمیشه، همه درآمد برای رییس شرکته و چیزی به مانمیده و ... . البته قبول دارم نباید همون اول بی گدار به آب زد. اینجوری یه کم ریسکش بالا است. بهتره چند سالی هم تجربه ای اندوخته شود و هم پولی. یادمه یه روز مدیر عامل یه شرکت قطعه ساز اومده بود دانشکده. جالب بود می گفت، من هدف گذاری کردم که در فلان شرکت دو سال کار کنم و بعد بیام بیرون و خودم مجموعه مورد نظرمو راه اندازی کنم. پس از دوسال که گفتم میخوام بیام بیرون با تهدید و تطمیع (افزایش حقوق) میخواستند نگهم دارند ولی من تصمیمو گرفته بودم.

مطمئنا در این راه باید توانمندی ها و مهارت هایی در کنار دانش مهندسی آموخت. از جمله بحث های مدیریت اجرایی، مذاکره، مدیریت منابع انسانی و ... . هنوز که هنوزه واقعا نمونه هایی مثل بیل گیتس و استیو جابز برام جالب هستند. بهتون پیشنهاد می کنم فیلم Pirates of Silicone Valley را حتما ببینید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۵۶
عماد صادق زاده