گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

دنیای مهندسی، دنیای پر رمز و رازی است. در گذشته شاهد آن بودیم که هر رشته مهندسی قصد داشت با ایجاد مرزهایی، گرایش هایی را پدید آورد که تخصصی تر به حوزه های مزبور پرداخته شود. ولی با گسترش دانش، نه تنها مرزهای درون رشته ای کمرنگ شد، بلکه مرزهای برون رشته ای نیز اهمیت خود را از دست داد. هم اکنون یک مهندس نمی تواند بگوید از آن جا که در رشته من به این موضوع پرداخته نشده است، من این زمینه کاری دارای این موضوع را نخواهم پذیرفت. بنابراین شاهد هستیم یک استاد ریاضی در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کند. استاد مکانیک، پروژه هایی در زمینه ابررایانه انجام می دهد و ... .بنده با وجود آن که در زمینه مهندسی مکانیک مطالعه داشته ام، ولی به دلیل اشتراکات فراوان مخصوصا در سال های ابتدایی، برای سایر رشته ها هم مطالعه این وبلاگ خالی از فایده نخواهد بود. از طرف دیگر با مطالعه تاریخ مهندسی می بینیم که سایر رشته های مهندسی از پهلوی این مادر بیرون آمده اند.

سال 87 در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرفته شدم. پس از دوسال تحصیل در این رشته، بنا به علاقه شخصی و نیاز بازار، به گرایش ساخت و تولید علاقمند شدم. برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران-دانشکده فنی را انتخاب کردم. از ابتدای کارشناسی ارشد، در پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست به فعالیت پرداختم. از پیش از ورود به این رشته تا هم اکنون، بر سر دو راهی (یا حتی چندراهی) های زیادی قرار گرفتم که بعضا به دلیل ناآگاهی یا عدم بهره‌مندی از مشاورین مجرب، دچار مشکلاتی شدم. این درحالی است که قطعا پیش از من بسیاری دیگر با چنین مسائلی مواجه بوده اند ولی چون امکان دسترسی وجود نداشته یا آنها مطالب و تجربیات را جایی ثبت نکرده اند، این سیکل معیوب ادامه پیدا می‌کند.

در طول تحصیل با اساتید و مهندسان آگاه و دانشمندی برخورد داشته ام. از جمله می توانم دکتر فرزین را نام ببرم. استادی که نه فقط درس تخصصی "طراحی قالب" را تمام و کمال آموزش داد بلکه روش زندگی و کسب و کار را نیز به ما آموخت. استادی که عشقش تدریس بود و در عین حال در حرفه خود در صنعت حرف اول را می زد. امیدوارم ما جوان‌ترها بتوانیم با پشتکار و الگو گرفتن از چنین بزرگانی و با صبر و حوصله باری را از دوش این ملت برداریم و قدمی به شادکامی و خوشبختی نزدیک‌تر شویم.

 

آدرس صفحه من در لینکداین

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی