گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

دنیای مهندسی، دنیای پر رمز و رازی است. در گذشته شاهد آن بودیم که هر رشته مهندسی قصد داشت با ایجاد مرزهایی، گرایش هایی را پدید آورد که تخصصی تر به حوزه های مزبور پرداخته شود. ولی با گسترش دانش، نه تنها مرزهای درون رشته ای کمرنگ شد، بلکه مرزهای برون رشته ای نیز اهمیت خود را از دست داد. هم اکنون یک مهندس نمی تواند بگوید از آن جا که در رشته من به این موضوع پرداخته نشده است، من این زمینه کاری دارای این موضوع را نخواهم پذیرفت. بنابراین شاهد هستیم یک استاد ریاضی در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کند. استاد مکانیک، پروژه هایی در زمینه ابررایانه انجام می دهد و ... .بنده با وجود آن که در زمینه مهندسی مکانیک مطالعه داشته ام، ولی به دلیل اشتراکات فراوان مخصوصا در سال های ابتدایی، برای سایر رشته ها هم مطالعه این وبلاگ خالی از فایده نخواهد بود. از طرف دیگر با مطالعه تاریخ مهندسی می بینیم که سایر رشته های مهندسی از پهلوی این مادر بیرون آمده اند.

۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

اخیرا براساس پیشرفت‌های انجام شده در زمینه بهبود خواص چسب، طراحان درصدد کاربرد بیش از پیش فناوری اتصال چسبی در صنایع مختلفی همچون هوافضا و خودروسازی هستند. ویژگی‌های مطلوبی چون توزیع تنش در سطح گسترده، خاصیت آب‌بندی، کاهش وزن و افزایش بازده اتصال باعث گسترش کاربرد اتصالات چسبی در دهه اخیر گردیده است. با استفاده از اصول طراحی آزمایش، سه عامل نوع چسب، طول هم‌پوشانی و نسبت مقاومت خمشی به‌صورت تجربی در دو سطح مورد ارزیابی قرار گرفتند. رفتار اتصالات چسبی شامل نمودار نیرو-جابه‌جایی، بیشینه استحکام قابل تحمل و نقطه شکست در 8 آزمایش تحت بارگذاری کششی-برشی بررسی شده است. پس از آن با استفاده از تحلیل واریانس، صحت نتایج آزمایش با استفاده از نمودار مانده‌ها بررسی و تایید شد. اثر تقابلی چسب و طول هم‌پوشانی بیانگر آن است که با افزایش طول هم‌پوشانی نمی‌توان میزان افزایش نیروی بیشینه را پیش‌بینی کرد. به‌دلیل حساسیت بالای چسب لازم است تمهیدات ویژه‌ای برای کار با آن و چسباندن نمونه‌ها فلزی و کامپوزیتی لحاظ شود. در بخش تحلیل عددی، ابتدا مدل اجزا محدود اتصال چسبی فلز-فلز با استفاده از نتایج تجربی صحه‌گذاری شد. سپس با استفاده از این مدل، اتصالات چسبی فلز-کامپوزیت در نرم‌افزار آباکوس به کمک روش مدل‌سازی ناحیه چسبی، مورد تحلیل قرار گرفت. براین اساس معیارهای آسیب مناسب برای هر نوع چسب بررسی و انتخاب شد. 



۳۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ اسفند ۹۴ ، ۰۶:۵۰
عماد صادق زاده