گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

گسترش دانش و تجربه مهندسی

در این وبلاگ به موضوعاتی که یک مهندس مکانیک در طول زندگی شخصی و حرفه ای با آن روبه رو بوده، پرداخته شده است.

دنیای مهندسی، دنیای پر رمز و رازی است. در گذشته شاهد آن بودیم که هر رشته مهندسی قصد داشت با ایجاد مرزهایی، گرایش هایی را پدید آورد که تخصصی تر به حوزه های مزبور پرداخته شود. ولی با گسترش دانش، نه تنها مرزهای درون رشته ای کمرنگ شد، بلکه مرزهای برون رشته ای نیز اهمیت خود را از دست داد. هم اکنون یک مهندس نمی تواند بگوید از آن جا که در رشته من به این موضوع پرداخته نشده است، من این زمینه کاری دارای این موضوع را نخواهم پذیرفت. بنابراین شاهد هستیم یک استاد ریاضی در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کند. استاد مکانیک، پروژه هایی در زمینه ابررایانه انجام می دهد و ... .بنده با وجود آن که در زمینه مهندسی مکانیک مطالعه داشته ام، ولی به دلیل اشتراکات فراوان مخصوصا در سال های ابتدایی، برای سایر رشته ها هم مطالعه این وبلاگ خالی از فایده نخواهد بود. از طرف دیگر با مطالعه تاریخ مهندسی می بینیم که سایر رشته های مهندسی از پهلوی این مادر بیرون آمده اند.

۱ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

یکی از وظایف مهندس را بهینه سازی میدونم. اینکه در یک سیستم با امکانات موجد بشه از بیشینه ظرفیت استفاده کرد و در جهت رشد بهره وری و کارآیی گام برداشت. برای همین نسخه پیشرفته تر "استارت آپ در زمینه حمل و نقل عمومی" را میخوام مطرح کنم. 
این استارت آپ تجهیز جدید و هزینه خاص اضافه ای برای نصب روی هر اتوبوس نمی خواهد. کافی است یک اپ برنامه نویسی شود که راننده های اتوبوس دارای گوشی هوشمند به دیتابیس آن وصل باشند. بنابراین موقعیت لحظه ای اتوبوس های هر خط مشخص است. با توجه به اینکه در شهرها از بلیت الکترونیک استفاده می شود، حتی امکان مشخص کردن تعداد مسافران هر اتوبوس در هر لحظه هم وجود دارد. 
بنابراین کاربر، مبدا و مقصد را مشخص می کند و کار این اپ، پیشنهاد دادن یکی یا دو روش برای رسیدن به مقصد است. مثلا اپ به کاربر می گوید ابتدا تا ایستگاه اتوبوس پیاده روی کن. حدود 5 دقیقه دیگر اتوبوس خط ایکس میرسد. سوار شو، فلان ایستگاه پیاده شو و اتوبوس بعدی و ... 
درخصوص مدل درآمدی و قیمت گذاری گستره وسیعی از انتخابها وجود دارد که پس از مشخص شدن جزییات کار و کسب میتوان درآن خصوص تصمیم گیری کرد. نکته اینجاست که مسیری که تاکسی های اینترنتی به عنوان نمونه 50 هزار تومان می گیرند، به این روش شاید 5 هزار تومان هزینه بلیت اتوبوس شود و با داده های کلیدی در اختیار کاربر، به نظر حاضر باشد حدود 10 هزار تومان به این اپ بپردازد. چون باز هزینه یک سوم نمونه تاکسی می شود. 
قطعا این روش تنها در شهرهای بزرگ با بیش از یک میلیون جمعیت توجیه دارد. نکته دیگر رقابت تاکسی های اینترنتی با این اپ هست. هرچند معتقدم آسیب جدی به بازار و درآمد آنها وارد نمی کند و اتفاقا با کاهش ترافیک و آلودگی، تا حدودی به بهبود کار و کسب آنها کمک کند. فکر نکنم چنین بیزینسی در دنیا وجود داشته باشد!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۰۱ ، ۲۰:۰۹
عماد صادق زاده